της Μαριαλένας Βαζλαματζή
(Εργοθεραπεύτριας, εξειδικευμένη
στην Αισθ. Ολοκλήρωση WPS/ΕΛΛΕΑΟ)
“Όταν ο θεραπευτής κάνει αποτελεσματικά
τη δουλειά του και το παιδί οργανώνει
το νευρικό του σύστημα, φαίνεται
απλώς σαν να παίζει.”
(Ayres, 1979)
Η έννοια της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης
Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση1 (Sensory Integration) είναι ένας πολύσημος επιστημονικός όρος που αναφέρεται σε μια νευρολογική διαδικασία, ένα μοντέλο θεραπευτικής παρέμβασης που σχετίζεται άμεσα με αυτή και τέλος σε ένα θεωρητικό σύστημα.
Με βάση κυρίως το σημαντικό έργο του νομπελίστα νευροφυσιολόγου Charles S. Sherrington (1857 – 1952)2, η Αμερικανίδα εργοθεραπεύτρια και αναπτυξιακή ψυχολόγος Anna Jean Ayres (1923 – 1989), ξεκίνησε τη δεκαετία του 1950 να διερευνά τη σχέση ανάμεσα στις λειτουργίες του εγκεφάλου και τη συμπεριφορά, αναπτύσσοντας σταδιακά τη θεωρία της ΑΟ, σχετικά πρότυπα και διαδικασίες αξιολόγησης καθώς και ένα μοντέλο θεραπευτικής πρακτικής.
Η ΑΟ, είναι όρος που συστηματοποίησε και χρησιμοποίησε πρώτη φορά τη δεκαετία του 1960 (1968, 1969, 1971) στο πλαίσιο αυτής της έρευνας. Σύμφωνα με τον ορισμό που δίνει στο έργο της “Sensory Integration and learning disorders” (1972a), η έννοια της ΑΟ αναφέρεται στη “νευρολογική διαδικασία που οργανώνει την αισθητηριακή εισροή από το σώμα μας και από το περιβάλλον και μας δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε το σώμα αποτελεσματικά στο περιβάλλον αυτό” (σ. 11). Η πρωτοπόρος ερευνήτρια σε άλλο σημείο ορίζει την ΑΟ ως την “οργάνωση των αισθήσεων για χρήση” και συμπληρώνει: “Οι αισθήσεις μας δίνουν πληροφορίες για τις φυσικές συνθήκες του σώματός μας και το περιβάλλον γύρω μας [...]. Ο εγκέφαλος πρέπει να οργανώνει όλες τις αισθήσεις μας, ώστε το άτομο να μάθει να συμπεριφέρεται με τρόπο αποτελεσματικό” (Ayres, 2005, σ. 5). Ως νευρολογική διαδικασία, η ΑΟ ανήκει στις κύριες διαδικασίες νευροσυμπεριφοράς και οργάνωσης, λαμβάνει χώρα στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα (ΚΝΣ) και εκδηλώνεται αυτόματα καθώς προσλαμβάνουμε ερεθίσματα μέσω των αισθητηριακών υποδοχέων μας. Εμφανίζεται κατά την κύηση, αναπτύσσεται κατά την παιδική ηλικία και οι περισσότερες λειτουργίες της έχουν εμπεδωθεί ως την περίοδο της εφηβείας. Η Ayres αναλύοντας περισσότερο τη διαδικασία αυτή αναφέρει: “Οι χωρικές και χρονικές πλευρές της εισροής από πολλαπλές αισθητηριακές πηγές ερμηνεύονται, συσχετίζονται και ενώνονται. Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι η επεξεργασία πληροφοριών [...]. Ο εγκέφαλος πρέπει να επιλέξει, να ενισχύσει, να αναστείλει, να συγκρίνει και να συσχετίσει τις αισθητηριακές πληροφορίες μ' έναν εύπλαστο και συνεχώς μεταλλασσόμενο τρόπο: με άλλα λόγια τις ολοκληρώνει” (2005, σ. 5).
Η αίσθηση και τα αισθητηριακά συστήματα
Γενικώς ως αίσθηση (sensation) ορίζεται η “αντικειμενική και απλή συνειδητή εμπειρία που σχετίζεται με ένα ερέθισμα” (Parham & Blanche, 2000, σ. [64]).
Η πρόσβαση στον κόσμο μας μεσολαβείται από τους αισθητηριακούς υποδοχείς. Οι τελευταίοι ανιχνεύουν κάθε είδους αισθητηριακή πληροφορία και τη μεταφέρουν στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα (ΚΝΣ). Εκεί “οι αισθητηριακές πληροφορίες συνδέονται και οργανώνονται σε σύνθετες αντιληπτικές λειτουργίες απο το ΚΝΣ” (Parham & Blanche, 2000, σ. [48]). Η έννοια της αίσθησης αναλύεται επιμέρους στην “εσωδεκτικότητα (αισθήσεις με προέλευση το εσωτερικό του σώματος, τα σπλάχνα και τα αγγεία), την ιδιοδεκτικότητα (αίσθηση που προέρχεται από τη δράση των μυών και των αρθρώσεων μέσω των αισθητηριακών συστημάτων του αιθουσαίου και του ιδιοδεκτικού) και την εξωδεκτηκότητα (αίσθηση με προέλευση την επιφάνεια του σώματος ή το περιβάλλον μέσω της όρασης, της ακοής, της γεύσης, της όσφρησης και της αφής)” (Συν-εργασία/Θεραπευτική Παρέμβαση κ.α., 2011, σ. [27]).
Δυσλειτουργία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης
Η έννοια της Δυσλειτουργίας της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης (Sensory Integration Dysfunction)3 εισήχθη στην επιστημονική γλώσσα επίσης από την Ayres (1971, 1972b) και αναφέρεται στις συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες που προκύπτουν κατά την επεξεργασία και την προσπάθεια ολοκλήρωσης των αισθητηριακών πληροφοριών από τα αισθητηριακά συστήματα.
Οι τύποι της Δυσλειτουργίας της ΑΟ ή Διαταραχής της Αισθητηριακής Επεξεργασίας σύμφωνα με τις μελέτες της Ayres αλλά και νεότερες έρευνες4 είναι οι παρακάτω (Parham & Blanche, 2000, σ.σ. [51–53]):
Ας δούμε με απλό και συνοπτικό τρόπο κάποια πολύ γενικά παραδείγματα συμπεριφορών ενδεικτικών της Δυσλειτουργίας της ΑΟ:
Η Θεραπευτική παρέμβαση
Υπάρχουν αρκετές προσεγγίσεις και αντίστοιχα μοντέλα θεραπευτικής παρέμβασης στη Δυσλειτουργία της ΑΟ με κοινά στοιχεία και πολλές φορές κάποια από αυτά εφαρμόζονται διαδοχικά και συμπληρωματικά. Η πιο διαδεδομένη και αποτελεσματική5 μέθοδος είναι όπως αναφέραμε συνοπτικά και στην πρώτη παράγραφο όπου είδαμε τις πολλαπλές εννοιολογήσεις της ΑΟ, η Παρέμβαση της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης (Sensory Integration Intervention) ή Παρέμβαση ASI (Ayres Sensory Integration®). Πρόκειται για ατομική θεραπεία που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της εργοθεραπείας. Σύμφωνα με αυτή το παιδί παρακολουθεί ατομικές συνεδρίες εργοθεραπείας μέσα σε ειδικά σχεδιασμένο περιβάλλον, όπου μετέχει σε θεραπευτικά στοχευμένες δραστηριότητες παιχνιδιού. “Κύριος στόχος της Παρέμβασης της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης είναι η βελτίωση της μακροχρόνιας αποδοτικότητας των λειτουργιών αισθητηριακής ολοκλήρωσης του παιδιού, που σαν τελικό αποτέλεσμα έχει την ενισχυμένη κοινωνική συμμετοχή” (Parham & Blanche, 2000, σ. [53]).
Βασικές προϋποθέσεις της Παρέμβασης της ΑΟ είναι (Συν-εργασία/Θεραπευτική Παρέμβαση κ.α., 2011, σ. [38–39]):
3. Το ενδεδειγμένο εργοθεραπευτικό περιβάλλον για την πραγματοποίηση των συνεδριών που να
διαθέτει:
4. Η επικοινωνία του θεραπευτή με τους γονείς και τους δασκάλους.
Ο σχεδιασμός της Παρέμβασης της ΑΟ στοχεύει (Smith Roley, 2007, σ. [478]):
Η διαδικασία της Παρέμβασης της ΑΟ συνίσταται γενικά στα παρακάτω σημεία (Συν–εργασία/Θεραπευτική Παρέμβαση κ.α., 2011, σ. [39]):
Τα αποτελέσματα της Παρέμβασης μπορούν σχηματικά να συνοψιστούν στα παρακάτω σημεία (Smith Roley, 2007, σ. [482]):
Τα θετικά αποτελέσματα της Παρέμβασης της ΑΟ αφορούν και επηρεάζουν τη λειτουργικότητα του παιδιού στην καθημερινότητά του και τη διαμόρφωση της ίδιας της προσωπικότητάς του. Το παιδί αισθάνεται πιο υγιές, εφόσον η σχέση του με την πραγματικότητα παύει να είναι τόσο ακανθώδης και οδυνηρή.
Η μέθοδος της Παρέμβασης ASI απευθύνεται ακόμη και σε νεογνά και βρέφη υψηλού κινδύνου από τον πρώτο μήνα ζωής τους. Κυρίως, εφαρμόζεται σε περιπτώσεις παιδιών με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές συμπεριλαμβανομένου και του αυτισμού, Διάσπαση Ελλειμματικής Προσοχής (ΔΕΠ), δυσπραξία, ειδικές αναπτυξιακές και κινητικές δυσκολίες, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, διαταραχές ισορροπίας και προσανατολισμού, δυσλειτουργία αμφίπλευρης ολοκλήρωσης και διαδοχής, κ.α.
Σημειώσεις
Βιβλιογραφικές Αναφορές
Συν–εργασία/Θεραπευτική Παρέμβαση, Ελληνική Εταιρεία για την Αισθητηριακή Ολοκλήρωση, University of Southern California & Western Psycological Services (Επιμ.) (2011). Η προοπτική της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης: Κύκλος 1, Θεωρία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης και Εισαγωγή στην αξιολόγηση και θεραπευτική παρέμβαση, 15 – 21 Μαρτίου 2011. Σημειώσεις σεμιναρίου.
Ayres, A. J. (1968). Sensory integrative processes and neuropsychological learning disability. Learning Disorders, 3, 41–58.
Ayres, A. J. (1969). Deficits in sensory integration in educationally handicapped children. Journal of Learning Disabilities,
2 (3), 44–52.
Ayres, A. J. (1971). Characteristics of types of sensory integrative dysfunction. American Journal of Occupational Therapy, 25, 329–334.
Ayres, A. J. (1972a). Sensory Integration and Learning Disorders. Los Angeles, CA: Western Psycological Servises.
Ayres, A. J. (1972b). Types of sensory integrative dysfunction among disabled learners. American Journal of Occupational Therapy, 26, 13–18.
Ayres, A. J. (1972c). Southern California Sensory Integration Tests. Los Angeles: Western Psychological Services.
Ayres, A. J. (1979). Sensory Integration and the child. Los Angeles, CA: Western Psycological Servises.
Ayres, A. J. (2005). Sensory integration and the child : understanding hidden sensory challenges (25th anniversary ed., rev. and updated / by Pediatric Therapy Network ed.). Los Angeles, CA: Western Psycological Servises.
Miller, L. J., Anzalone, M. E., Lane, S. J., Cermak, S. A., & Osten, E. T. (2007). From the Guest Editor—Concept evolution
in sensory integration: A proposed nosology for diagnosis. American Journal of Occupational Therapy, 61, 135–140.
Miller, L. J. & Schaaf, R. (2008). Sensory Processing Disorder, Encyclopedia of Infant and Early Childhood Development,
p.p. 127–136.
Parham, L. D. & Blanche, Ε. Ι. (2000). Εισαγωγή στην προοπτική της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης. Στο Συν-εργασία/Θεραπευτική Παρέμβαση, Ελληνική Εταιρεία για την Αισθητηριακή Ολοκλήρωση, University of Southern California & Western Psycological Services (Επιμ.) (2011). Η προοπτική της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης: Κύκλος 1, Θεωρία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης και Εισαγωγή στην αξιολόγηση και θεραπευτική παρέμβαση, 15 – 21 Μαρτίου 2011 (σ.σ. [43–64]). Σημειώσεις σεμιναρίου.
Sherrington, Charles Scott (1906). The integrative action of the nervous system (1st ed.). Oxford University Press.
Smith Roley, S. (2007). Η Παρέμβαση της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης. Στο Συν-εργασία/Θεραπευτική Παρέμβαση, Ελληνική Εταιρεία για την Αισθητηριακή Ολοκλήρωση, University of Southern California & Western Psycological Services (Επιμ.) (2011). Η προοπτική της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης: Κύκλος 1, Θεωρία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης και Εισαγωγή στην αξιολόγηση και θεραπευτική παρέμβαση, 15 – 21 Μαρτίου 2011 (σ.σ. [476–483]). Σημειώσεις σεμιναρίου.
Smith Roley, S. & Jacobs, E. S. (2009). Sensory Integration. In Crepeau, E. B., Cohn, E. & Boyt Schell, B. (Eds.), Willard & Spackman’s Occupational Therapy (11th ed., p.p. 792–817). Baltimore, MD: Lippincott Williams & Wilkins.
Smith Roley, S., Mailloux, Z., Miller–Kuhaneck, H. & Glennon, T. (2007). Understanding Ayres' Sensory Integration. Sacred Heart University: Digital Commons. Ανακτήθηκε 19 Σεπτεμβρίου 2015 από http://digitalcommons.sacredheart.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1017&context=ot_fac